FILMOTECA DE CATALUNYA – MARÇ 2024
Centenari del cinema amateur a Catalunya
Exposicions, cicles, activitats i més…
El 6 de març arrenquen les activitats que són la columna vertebral de la programació de 2024 a la Filmoteca. El que va començar el 1924 com un hobby domèstic per a les classes acomodades aviat esdevé un dels moviments cinematogràfics més importants a Catalunya, fins al punt de ser considerat la primera escola cinematogràfica del país.
El centenari celebra un patrimoni extraordinari i poc conegut mitjançant dues exposicions, una dedicada al moviment de cinema amateur del 1924 al 1940, i una altra per celebrar els cent anys de la creació de la Biblioteca del Cinema a mans dels cineastes també amateurs Delmiro de Caralt i Pilar de Quadras, i al llarg de tot l’any amb diversos cicles de cinema dedicats a la imatge no professional i domèstica, un web en el qual es podran consultar 114 pel·lícules restaurades i digitalitzades al Centre de Conservació i Restauració, la publicació d’un llibre sobre la història del cinema amateur a Catalunya, tallers educatius i l’organització d’un seminari internacional. (més informació)
Exposició
Fora de casa. Cinema amateur a Catalunya 1924-1940…
Del 6 de març al 16 de juny
La mostra descobreix el naixement, el desenvolupament ràpid i la interrupció sobtada del primer cinema amateur a Catalunya. Sovint, la tècnica no és depurada, però els amateurs contribueixen sens dubte a les primeres paraules del cinema documental, experimental, educatiu o científic a Catalunya. Un arxiu visual i documental únic sobre els anys vint i trenta que sortirà de casa per primera vegada. (enllaç)
Exposició
100 anys de la Biblioteca del Cinema
Delmiro de Caralt – Pilar de Quadras
Tot 2024 a partir del 6 de març
L’exposició mostra la història i l’evolució del somni d’aquesta parella benestant amb grans inquietuds culturals i convertit, gràcies a la qualitat dels seus fons, en un dels grans espais de recerca per a l’estudi i la divulgació del cinema. La biblioteca inicia la seva trajectòria el 1924 de manera casual, quan Pilar i Delmiro comencen a adquirir llibres per documentar-se en la seva afició a filmar pel·lícules amateurs. Considerada la biblioteca de cinema privada més important d’Espanya i una de les més destacades d’Europa, va ser l’origen de l’actual Biblioteca del Cinema de la Filmoteca. (més informació)
Péter Forgács
El cinema professional que parteix d’aquests films realitzats per aficionats, l’anomenat found footage, té en aquest artista audiovisual i documentalista hongarès un dels seus màxims representants. La seva obra, que Forgács presentarà a la Filmoteca, s’endinsa en la memòria col·lectiva europea del segle XX a partir de filmacions privades i d’imatges inèdites provinents d’arxius, inclòs el de la Filmoteca de Catalunya (El perro negro de 2005, un collage poètic de pel·lícules amateurs filmades durant la Guerra Civil Espanyola). El director manipula les imatges i l’ordre dels esdeveniments i afegeix efectes de so, veus en off o música evocadora, però no treu la filmació de context. (més informació)
Centenari Stanley Donen
També es compleixen 100 anys del naixement del gran renovador del musical nord-americà. Tot i això, de la trentena de films que va dirigir, només una dotzena eren musicals. Precisament el cicle es fixa especialment en la resta, comèdies sofisticades, romàntiques, de suspens, sexuals, dramàtiques… amb la complicitat de grans estrelles com Cary Grant, Audrey Hepburn, Ingrid Bergman o Yul Brynner. Xarada, Indiscreta, Dos a la carretera… en un cicle on no ens hem pogut resistir a incloure tres mostres del seu genial vessant musical: On the Town, It’s Always Fair Weather i Funny Face.
(més informació)
Sean Price Williams. Americana Film Festival
El protagonista de la retrospectiva d’enguany a l’Americana, que acull la Filmoteca, és el director de fotografia de moltes de les millors pel·lícules independents de la passada dècada segons The New Yorker. Williams ha treballat amb directors com Abel Ferrara, els germans Safdie, Alex Ross Perry o Nathan Silver, i va presentar la seva aclamada òpera prima com a realitzador a la darrera Quinzena de realitzadors de Cannes, The Sweet East, una road movie sobre les contradiccions polítiques de la societat nord-americana i la fragilitat que provoquen en el teixit social. El film obre el cicle que ell mateix presentarà. (més informació)
Su Friedrich. Punto de Vista
Procedent del festival Punto de Vista, la Filmoteca programa la retrospectiva d’una cineasta que des de finals dels setanta fins a l’actualitat ha rodat, amb honestedat, sensibilitat i un fi sentit de l’humor, més de vint pel·lícules que parteixen de les seves experiències personals, emocions, somnis, pors i desitjos per explorar formes d’autoconeixement i coneixement del món a partir d’un seguit de processos íntims (l’amor, la sexualitat, la malaltia), familiars (la relació amb el seu pare, la trajectòria vital de la seva mare) i socials (la gentrificació, l’activisme lèsbic). Cada obra representa una peça addicional d’una mena d’autoretrat assagístic que confirma el lema “allò que és personal és polític”. Su Friedrich visitarà la Filmoteca per presentar el cicle. (més informació)
Maurice Pialat: ‘La Maison des bois’
El cineasta francès considerava La Maison des bois el seu millor treball. Tot i així, aquesta sèrie de televisió, invisible durant trenta anys i no emesa mai al nostre país, encara roman com la gran obra desconeguda del director d’À nos amours. Dividida en set capítols, narra la història d’uns nens parisencs que, a causa de la Primera Guerra Mundial, són enviats a un poble de la ruralia francesa, on són acollits per un matrimoni amb tres fills. La sèrie conté molts temes que posteriorment travessarien la seva obra com són la infància, la mort i, sobretot, la recerca afectiva de l’altre i la por a la pèrdua. (més informació)
I també…
Continua la Carta blanca a Teresa Font, amb la tria de títols predilectes de la muntadora i que li han influït en la seva manera d’entendre el llenguatge cinematogràfic. (enllaç)
Història permanent del cinema català amb la presentació a la seu del Raval de la digitalització de Mater amatísima, el mes que La ciutat cremada d’Antoni Ribas estarà disponible en obert al canal de Vimeo de la Filmoteca i el Festival de Málaga presentarà dos títols més acabats de digitalitzar: Tras el cristal d’Agustí Villaronga i Things I never told you d’Isabel Coixet. (enllaç)
Salvador Puig Antich va ser executat fa 50 anys. La Filmoteca s’afegeix a les jornades en record seu, que tindran com a escenari l’antiga presó Model, amb la projecció del film de Manuel Huerga Salvador (Puig Antich), que anirà seguida d’un col·loqui amb el director, el productor del film Jaume Roures, el guionista Lluís Arcarazo i la germana de Salvador, Montserrat Puig Antich. (enllaç)
Presentació del darrer film, després de 25 anys, d’Artavazd Peleixian, cineasta armeni autor d’una obra lírica de trets profètics. La Nature és un film entorn de la magnificència i el poder destructiu de la naturalesa. Elaborat a partir de material d’arxiu, mostra la humanitat com un rival insignificant enfront de la fúria implacable de les erupcions volcàniques, les inundacions, els huracans i els tornados. (enllaç)
Presentació de l’estudi de John Mraz de Memorias del subdesarrollo, que ofereix una visió minuciosa i sense concessions del film de Tomás Gutiérrez Alea. Una anàlisi de l’entorn social i ideològic que envolta aquesta pel·lícula ambientada en els primers anys de la Revolució Cubana. (enllaç)
Tanca aquest mes el cicle d’hivern de FilmoXica, Cròniques de neu, que inclou, entre d’altres, Les cròniques de Nàrnia: el lleó, la bruixa i l’armari. (enllaç)
CIRCUIT ESTABLE DE CINEMA CATALÀ
SYLVETTE BAUDROT-OFICIO DE SCRIPT
Últimos artículos publicados
- La actual gestión del INCAA hunde el cine argentino
- “El Viento que Arrasa”, de Paula Hernández, con Sergi López
- “Tormenta de Fuego: incendios en la Patagonia”, película de Luciano Nacci y Axel Emilien sobre Chubut
- INCAA: El gobierno de Javier Milei está intentando desguazar el Instituto de Cine en Argentina
- “Me gusta cuando hablas”, de Marlene Grinberg y Silvina Estévez
- “Madres de los dioses”, una película clave de Pablo Agüero
- Gira europea de “Sebastián Moro, el caminante”, de María Laura Cali
- “La memoria que habitamos”, de Diego Ercolano, sobre Silvia Filler
- “Paisaje”, película de Matías Rojo, con Ailín Salas y Juan Luppi
- ISE Barcelona 2024: Debatiendo la creatividad en el mundo audiovisual
- ISE Barcelona 2024: sobretítulos en los asientos de las salas de cine
- ISE Barcelona 2024: Pantallas de cine Space Screen de la empresa Blanch Sistemas de Proyección S.L.
- ISE Barcelona 2024: ¿Será la Inteligencia Artificial (AI) el fin de la carrera de los actores de doblaje?
- ISE Barcelona 2024: Nuevos roles profesionales en producción virtual
- Premios Gaudí 2024: “Creatura”, “20000 Especies de Abejas” y “Saben Aquell”, películas ganadoras
- ISE Barcelona: primera European Latin American AV Summit (2024)
- “Mientras todo pasa”, una película de Sofía Introcaso
- Mike Perkins de Christie premiado por la Academia de Hollywood
- “La Memoria Infinita”, otra película de Maite Alberdi que emociona
- Cine argentino: el gobierno de Javier Milei descompone el INCAA
- “Chau Buenos Aires”, de Germán Kral; ánimo frente a la adversidad
- “Carlos Gesell, mi padre”, entrevista a la directora Marina Zeising
- Programació 2024 de la Filmoteca de Catalunya i nova llei específica
- Christie rueda un tráiler dedicado a la nueva generación de cineastas
- “El Villano”, con Luis Ziembrowski ahondando en la direccón de cine
- “No son 30 pesos”, de Fernando Krichmar Porto; pasado y presente
- “Roberto ‘Polaco’ Goyeneche, las formas de la noche”; vida y tango
- “El Portal”, una película del director Andrés Perugini (Entrevista)
- Christie potencia el cine inmersivo en el Apollo Kinas de Vilna